Hij keek me met grote bruine ogen aan, een koppie om op te vreten. Zijn moeder vertelde mij dat Ricky opeens – out of the blue – last had gekregen van poepbroeken. Elke dag werd ze gebeld door school. Ze snapte er niets van, hij was al op zijn derde zindelijk voor poep en plas, ging thuis gewoon naar het toilet en nu dit. Ricky was twee maanden geleden op de basisschool begonnen. Was daar iets aan de hand? 

©Hadassa Voet – eigen foto’s

Lief
Ricky was een lief jongetje en deed ook altijd lief. Moeder had geprobeerd om met Ricky te praten en gezegd dat hij op tijd naar het toilet moest gaan. Ricky knikte, maar er veranderde niets qua vieze broeken. De juf had aangegeven dat haar niets bijzonders op school was opgevallen. Ricky was lief, gehoorzaam, ging zijn eigen gang en speelde ook met andere kinderen. Ricky zou een paar keer bij mij komen spelen…

Bang
Toen Ricky binnenkwam wees hij naar de zandtafel en keek mij vragend aan. Ik pakte de kisten met spullen en liet hem zijn gang gaan. ‘Sandplay’ is een fantastische tool om een kijkje in de binnenwereld van het kind te mogen krijgen. Nadat hij klaar was vroeg ik hem of hij mij wilde vertellen wat er gebeurde in deze wereld. Hij liep een paar rondjes om de tafel en vertelde: “Dit is een wereld vol dreiging; heksen, tovenaars, draken. Het jongetje bovenin moet naar de volgende wereld in zijn superauto, maar ziet niet hoe hij daar kan komen. Kijk, er staan twee draken bij de brug, dus hij kan niet door, hij durft niet, hij is bang”.

Zoek en vind…
Ik vroeg Ricky of hij het jongetje niet kon helpen. Hij knikte en dook de kist in en ging op zoek. “Ik weet het”, riep hij enthousiast en liet mij Superman en een toverfee zien. Hij zette de toverfee achter de boom en plaatste Superman bij de brug. “Zo, de toverfee staat verborgen en pakt haar magische toverstok en zorgt dat iedereen die slecht is even stilstaat. En dan…. kan het jongetje doorrijden naar de brug. Daar staat Superman te wachten die oplet, dat de weg veilig is en zo kan hij doorrijden!”. Trots keek Ricky mij aan. “Wow, dat is een goede hulp die jij hebt bedacht”. De tijd van de eerste sessie zat erop en huppelend ging Ricky weg.

Ontdek-je-zelf
De volgende twee keren speelde Ricky gelijksoortige taferelen. Situaties die erop het oog onoplosbaar uitzagen of voelden en superhelden die werden ingezet voor hulp. Voor mij leek het alsof Ricky mij liet zien dat de overgang naar de basisschool wat (te) heftig voor hem was geweest. Alsof hij was terecht gekomen in een onveilige wereld, waarin hij geen idee had welke kant hij op moest en niet om hulp durfde te vragen of niet wist hoe en aan wie. Elk mens, elk kind heeft interne hulpbronnen, alleen soms zijn die wat moeilijk om te ontdekken of erbij te komen en dan kan wat hulp van buitenaf nodig en handig zijn. Volgens mij was Ricky daarnaar op zoek.

Hulp nodig?
We keken samen naar de zandtafel en ik vroeg Ricky of hij wel eens hulp nodig had op school en hoe hij dat regelde. Hij zei: “Ik snap soms nog niet alles zoals het gaat op school, maar de juf praat zo hard en boos en dat vind ik eng. Ik durf haar niets te vragen hoor”. Hmm, kwamen we nu bij de ware ‘shit’? “Hoe gaat het dan als jij naar de wc moet in de klas Ricky?”, vroeg ik hem. Hij antwoordde: “Je mag niet gaan als je moet, eerst naar de juf om daar de wc-ketting te vragen”. Daar hadden we de boosdoener van de vieze broeken. “Dus, hoe doe jij dat dan Ricky?” vroeg ik. Ricky keek mij aan: “Ik ga gewoon niet op school naar de wc, ik wacht wel tot ik thuis ben”. “Dat lijkt mij flink lastig voor jou Ricky”, ik wees naar Ricky’s zandtafelwereld en zei: “Het jongetje krijgt steeds hulp, zou jij ook wel wat hulp kunnen gebruiken?”. Ricky sprong op met een hartgrondig: “Jaaaaaaaaa!!!”.

Ophouden die boel!
Ricky had dus ongewild en onbedoeld last gekregen van verstopping én vieze broeken door ophoudgedrag. Omdat hij niet aan de juf durfde te vragen om naar de wc te gaan. En met zijn lieve karakter en gedrag, wilde hij zijn moeder niet belasten met zijn zorgen. Maar nu was de oplossing nabij. Moeder ging samen met Ricky naar de juf om het wc-gaan te bespreken, maar ook in het algemeen aan te geven dat Ricky school nog best spannend vond. Juf was zich van geen kwaad bewust, maar zei toe Ricky op weg te helpen en wat wegwijs te maken op school.

Poepplan
Natuurlijk moest Ricky aan de laxeermiddelen om de boel weer in beweging te zetten. De vieze broeken waren snel verleden tijd en het laxeren ook, vooral omdat moeder er snel bij was geweest. En Ricky? Ricky ging lachend naar school en durfde juf om hulp te vragen. Ook naar de wc gaan ging verder zonder moeite. Ik zei moeder wel Ricky in de gaten te houden. Een slim, gevoelig mannetje dat wat moeite had om zijn zorgen te uiten. Zonder dat je er erg in hebt kan er ophoping in het koppie (en in de buik) ontstaan. Zorgen in het hoofd kunnen leiden tot ophoping in de buik en poepproblemen, maar er zijn veel meer oorzaken die als resultaat poepproblemen geven. Wil je daarover meer weten en zelf met je kind aan de slag? Dat kan hier!